بنا به برخی گزارشات، افزایش 64 درصدی هزینه ارسال پیامک بانکی در راه است.
افزایش 64 درصدی هزینه ارسال پیامک بانکی
«مشتری گرامی! از ابتدای سال 1401 با توجه به بخشنامه بانک مرکزی و با تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک واریز و برداشت همه حسابهای بانکی شما نزد این بانک محاسبه و هر 6ماه یکبار به ازای هر پیامک 900ریال اخذ خواهد شد.» این پیامکی است که روز گذشته یکی از بانکهای خصوصی برای مشتریان خود ارسال کرده و این سؤال را به همراه داشته که آیا هزینه پیامکهای واریز و برداشت بانکی افزایش یافته است؟ محاسبات خبرنگار پیگیر سوژه نشان میدهد در صورتی که یک مشتری بانک در سال بهطور میانگین 365 پیامک واریز یا برداشت از حساب دریافت کند، با احتساب هر پیامک 90 تومان، باید سالانه 32 هزار و 850 تومان هزینه استفاده از پیامک به بانک بدهد؛ درحالیکه هماکنون آبونمان سالانه اشتراک پیامک بانکی 20هزار تومان است که به این ترتیب هزینه خدمات پیامک بانکی با شیوه جدید حداقل 64درصد افزایش مییابد.
پیگیری ها از بانک یادشده و همچنین بانک مرکزی نشان داد بخشنامه مورخ 7 آبان سال 1399 در ارتباط با حداقل و حداکثر کارمزد خدمات بانکی تغییر نکرده و به این ترتیب تعرفه ارسال پیامک اطلاعرسانی در شبکه بانکی حداکثر 300 ریال به اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالانه است و آبونمان سالانه هم متناسب با کارکرد و اخذ رضایت مشتری بانک دریافت خواهد شد. یک مقام مسئول در بانک مرکزی به همشهری میگوید: بخشنامه سال 99 همچنان معتبر است و از آن تاریخ به بعد تغییری در تعرفه خدمات بانکی ایجاد نشده است اما بانکها به 2شیوه میتوانند با اخذ رضایت مشتری اقدام به اخذ کارمزد پیامک اطلاعرسانی واریز یا برداشت وجه از حساب مشتریان کنند. او توضیح میدهد: یک روش اعلام یک مبلغ حق آبونمان سالانه است و روش دوم محاسبه کارکرد مشتریان و دریافت مبلغ 300 ریال حداکثر به ازای هر پیامک به اضافه هزینه تمامشده پیامک. به این ترتیب بانک میتواند با رضایت مشتریان بر سر یکی از این 2 روش به توافق برسد و اجازه دریافت مبلغ بیشتر را نخواهد داشت.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که مبلغ 900 ریال به ازای هر پیامک با توجه به تعرفه اپراتورهای تلفن همراه زیاد نیست؟ اعلام کرد: بستگی به تعداد کاراکترهایی است که در پیامکهای ارسال شده استفاده میشود و ممکن است از این حیث هزینه تمامشده هر پیامک بیشتر باشد و البته آنچه بانک از مشتریان دریافت میکند بستگی به کارکرد مشتری دارد. خبرنگار از بانکی که این پیامک را برای مشتریان ارسال کرده، موضوع را پیگیری و کارشناس پاسخگو نیز در توضیح اعلام کرد: براساس بخشنامه بانک مرکزی این اقدام صورت گرفته، زیرا در روش اخذ حق آبونمان سالانه، از هر مشتری یک مبلغ ثابت دریافت میشود اما در روش جدید این بانک، به جای دریافت مبلغ ثابت حق آبونمان سالانه 900 ریال به ازای هر پیامک محاسبه و هر 6ماه یکبار کسر خواهد شد.
هزینه سالانه یا به ازای هر پیامک
در سال 99 وقتی بخشنامه بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شد، نخست این بانکهای خصوصی بودند که به توافق رسیدند که از هر مشتری و البته با اطلاع و رضایت او سالانه مبلغ 20 هزار تومان کارمزد پیامک اطلاعرسانی واریز و برداشت وجه دریافت شود که بانکهای دولتی موافق نبودند اما بعدا آنها هم همراه شدند. آذرماه سال گذشته بود که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانکهای خصوصی از افزایش هزینه سرویس پیامکی بانکها به 20 هزار تومان خبر داد و اعلام کرد هزینه سرویس پیامکی بانکهای خصوصی برای شرکتها سالانه 100 هزار تومان تعیین شده است. همان زمان یکی از اختلافنظرهای جدی بین بانکداران این بود که آیا دریافت یک مبلغ ثابت از هر مشتری بابت پیامک عادلانه است یا نه؟ چرا که ممکن است یک مشتری عادی در نهایت در سال تعداد معدودی پیامک دریافت کند اما یک مشتری دیگر روزانه به اندازه پیامک یک مشتری عادی، پیامک واریز یا برداشت دریافت کند که بهنظر این شیوه عادلانه نیست؟
البته بخشنامه سال 99 بانک مرکزی تأکید دارد که بانکها میتوانند بهمنظور رقابت با یکدیگر حداکثر تا 30درصد و برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، مستمریبگیران و مددجویان کمیته امداد تا 100 درصد تخفیف درنظر بگیرند و به هر حال دریافت هرگونه وجه تحت عنوان کارمزد خدمات بانکی خارج از چارچوب بخشنامه بانک مرکزی بدون اجازه این بانک ممنوع است.
اپراتورها چند میگیرند؟
شرکت ایرانسل هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیمکارتهای دائمی را 11.9 تومان، به سیمکارتهای اعتباری 13.3 تومان، به سیمکارت پیامرسانهای دائمی را 14 تومان و سیمکارت پیامرسانهای اعتباری را 13.9 تومان اعلام کرده است. شرکت همراه اول هم هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیمکارتهای دائمی را 89 و سیمکارتهای اعتباری را 106 ریال اعلام کرده است. از سوی دیگر قانون بودجه 1401 اپراتورهای تلفن همراه را ملزم کرده تا علاوهبر قیمت هر پیامک، مبلغ 30 ریال از استفادهکنندگان دریافت و به خزانه واریز کند تا صرف حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی و همچنین شبکه ملی اطلاعات شود. یک مقام بانک مرکزی با اشاره به افزایش تعرفه پیامک بانکها توسط اپراتورهای مخابراتی در سال 1401 تاکید کرد: تعرفه ارسال پیامک ارسالی بانکها توسط اپراتورها بهطور میانگین بهازای هر پیامک حدود 60 تومان شده است و بانکها تنها اجازه دارند 30 تومان علاوهبر تعرفه اپراتورها کارمزد از مشریان دریافت کنند و بهزودی شیوه جدید توسط بانکها به مشتریان اعلام خواهد شد.
900ریال زیاد نیست؟
سؤال مهم اینجاست که اگر هزینه تمامشده هر پیامک بهطور میانگین 200 ریال باشد و بانک هم بخواهد از هر پیامک 300 ریال دریافت کند، پس مبنای محاسبه مبلغ 900 ریال به ازای هر پیامک چیست و آیا این بهمعنای اجحاف در حق مشتریان بانک نیست؟ بانک مرکزی اعلام کرده که بانکها بسته به میزان عملکرد هر مشتری، اجازه دریافت بیش از 30تومان بهعنوان حق کارمزد پیامک ارسال شده جدای از هزینه پیامک دریافتی توسط اپراتورها را ندارند و در صورت تخلف با بانکها برخورد میشود. سؤال مهم این است که اپراتورهای تلفن همراه هزینه تمامشده پیامکهای اطلاعرسانی بانکها را در سال جدید شفاف اعلام کنند و در نهایت این حق مشتری است که رضایت خود را به بانک اعلام و در صورت عدمرضایت به بانک مرکزی شکایت کند.