آشنایی با زبان برنامه نویسی جدید گوگل به نام کربن

گوگل از زبان برنامه نویسی جدید خود که کربن نام دارد، رونمایی کرد.

گوگل علاقه بسیار زیادی به خلق فریم‌ورک‌های مختلف و ساخت زبان‌های برنامه‌نویسی جدید دارد. DART یکی از اولین زبان‌های برنامه‌نویسی معرفی شده توسط گوگل، یک زبان شئ‌گرا و تحت وب بود. البته این زبان محبوبیت چندانی میان برنامه‌نویسان پیدا نکرد و هرگز به عنوان یکی از زبان‌های مهم و کاربردی مطرح نشد. بسیاری از برنامه‌نویسان به خاطر دانش زیاد و تجربه طولانی از کار با زبان‌های ++C و جاوا اسکریپت تمایلی به استفاده از DART نشان ندادند. یکی از تلاش‌های موفق گوگل معرفی زبان‌ GO بود که شباهت زیادی به زبان C داشت.

چند روز پیش در کنفرانس CppNorth که علاقه‌مندان زبان ++C در آن به تبادل نظر درباره توسعه این زبان می‌پردازند، اطلاعاتی در مورد «کربن»، زبان برنامه‌نویسی جدیدی که گوگل فکر می‌کند جانشین برحق ++C خواهد بود، منتشر شد.

زبان‌های برنامه‌نویسی پیوسته در حال بهبود و توسعه‌اند و طی سالیان اخیر با مدل‌هایی که حتی استفاده از آنها آسان‌تر است جایگزین شده‌اند. برای مثال زبان برنامه‌نویسی Swift شرکت اپل در مقایسه با جد قبلی خود یعنی Objective-C امکانات و پتانسیل‌های بسیار بیشتری دارد.

بسیاری فکر می‌کنند زبان Rust جانشین موفق ++C است اما «چندلر کروث»، یکی از مهندسان ارشد نرم‌افزاری گوگل این طور توضیح می‌دهد که زبان برنامه‌نویسی که در ابتدا محصول موزیلا بود همانند سایر ابزارها فاقد ویژگی «تعامل‌پذیری دو طرفه» است که این مساله هنگام «ترجمه» بین زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف موجب بروز مشکل «سد زبانی» می‌شود.

گوگل از زبان برنامه نویسی جدید خود که کربن نام دارد، رونمایی کرد.

مهاجرت از ++C به Carbon

زبان برنامه‌نویسی جدید گوگل با نام «کربن» با زبان محبوب C++ تعامل‌پذیر است و البته مسیر مهاجرت کامل کاربران از ++C به کربن کاملا هموار است.

کروث جزئیات بیشتری در اختیار آن دسته از کاربرانی که قصد مهاجرت کامل به کربن را دارند گذاشته و اضافه می‌کند که این زبان ساختار ساده‌تری داشته و وارد کردن API‌ها هم در آن به راحتی انجام می‌شود.

البته جدای از مزایای این زبان برنامه‌نویسی جدید، مشوق‌های اخلاقی مثل دسترسی‌پذیری و جامع بودن فرهنگ پروژه‌های این زبان را هم نباید از قلم انداخت.

اکثر اعضای خانواده کربن را کارمندان گوگل تشکیل می‌دهند اما افرادی خارج از این شرکت هم در آن مشارکت دارند. اگر چه کربن حمایت همه جانبه گوگل را دارد اما تیم توسعه‌دهنده آن معتقد است این زبان‌ برنامه‌نویسی برای موفقیت باید مستقل بوده و توسعه آن توسط جامعه کاربران هدایت شود. طراحی و توسعه این زبان به عنوان یک پروژه منبع باز در انجمن گیت‌هاب دنبال می‌شود.

این زبان برنامه‌نویسی فعلا یک پروژه‌ آزمایشی است. در صورت علاقه‌مندی می‌توانید سورس کد آن را دانلود و امتحان کنید و یا برای اجرای پروژه‌های آزمایشی از طریق اپلیکیشن تحت وب آن با نام Compiler Explorer اقدام نمایید.

درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.