گوگل کلاد چیست

آیا تا به حال نام YouTube را شنیده اید؟ جیمیل یا گوگل مپ چطور؟ به احتمال زیاد پاسخ مثبت است، اما ممکن است نام Google Cloud Platform (یا GCP) را نشنیده باشید. در ادامه در مورد محصولاتی که Google Cloud را تشکیل می دهند صحبت خواهیم کرد. ما همچنین تاریخچه GCP، زیرساخت، نقاط قوت، ضعف و موارد استفاده ایده آل برای Google Cloud Platform را بررسی خواهیم کرد.

گوگل کلاد چیست و چطور کار می کند؟

GCP یک بستر ابر عمومی است که سرویس های ابری را  مانند رقبایش Amazon Web Services (AWS) و Microsoft Azure به خریداران می فروشد. با GCP و سایر فروشندگان ابری، مشتریان می‌توانند به صورت رایگان یا بر اساس پرداخت به ازای استفاده، به منابع رایانه‌ای که در مراکز داده Google در سرتاسر جهان قرار دارند، دسترسی داشته باشند.

GCP مجموعه ای از خدمات محاسباتی را برای انجام همه چیز از مدیریت هزینه GCP گرفته تا مدیریت داده تا ارائه وب و ویدیو از طریق وب تا هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشین ارائه می دهد.

Google Cloud در مقابل Google Cloud Platform

Google Cloud شامل ترکیبی از خدمات در دسترس از طریق اینترنت است که می تواند به سازمان ها کمک کند تا دیجیتالی شوند. Google Cloud Platform (زیرساخت ابر عمومی را برای میزبانی برنامه های مبتنی بر وب فراهم می کند  بخشی از Google Cloud است.

برخی از خدمات دیگر که بخشی از Google Cloud هستند عبارتند از:

Google Workspace که قبلاً G Suite و Google Apps نامیده می شد. این محصول مدیریت هویت سازمان ها، جیمیل و ابزارهای همکاری را فراهم می کند.

نسخه های سازمانی اندروید و سیستم عامل کروم. این سیستم عامل های گوشی و لپ تاپ راه هایی برای اتصال کاربران به اپلیکیشن های مبتنی بر وب هستند.

رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) برای خدمات یادگیری ماشین و نقشه برداری سازمانی. اینها ارتباط نرم افزار به نرم افزار را فراهم می کنند.

گوگل کلاد چیست ؟ 2

تاریخچه Google Cloud Platform

GCP اولین بار در سال 2008 با عرضه محصولی به نام App Engine به صورت آنلاین آمد. در آوریل 2008، گوگل انتشار پیش‌نمایش App Engine را اعلام کرد، ابزاری که به مشتریان اجازه می‌دهد برنامه‌های وب خود را در زیرساخت گوگل اجرا کنند. ( این اتفاق دو سال پس از آن بود که آمازون سرویس محاسبات ابری خود را راه اندازی کرد، که با انتشار فضای ذخیره سازی ابری S3 و EC2 شروع شد.)

به گفته گوگل، هدف App Engine این بود که “شروع به کار با یک برنامه وب جدید را آسان کند، و سپس زمانی که آن برنامه به نقطه ای رسید که ترافیک قابل توجهی دریافت می کند و میلیون ها کاربر دارد، تغییر مقیاس آن در استفاده از منابع را آسان کند.”

برای دریافت بازخورد مورد نیاز برای بهبود این نسخه پیش‌نمایش، App Engine در اختیار 10000 توسعه‌دهنده قرار گرفت. این توسعه دهندگان می توانند برنامه هایی را با 500 مگابایت فضای ذخیره سازی، 200 میلیون مگا چرخه CPU در روز و 10 گیگابایت پهنای باند در روز اجرا کنند.

در اواخر سال 2011، Google App Engine را از حالت پیش نمایش خارج کرد و آن را به یک محصول رسمی و کاملاً پشتیبانی شده گوگل تبدیل کرد. در دهه پس از آن، گوگل خدمات و محصولات بیشتری را برای ارتقای تجربه کاربری پلتفرم ابری خود ساخته است.

امروزه Google Cloud Platform یکی از برترین فروشندگان ابر عمومی در جهان است. مشتریان Google Cloud عبارتند از Nintendo، eBay، UPS، The Home Depot، Etsy، PayPal، 20th Century Fox و Twitter.

زیرساخت، مناطق و مناطق پلتفرم Google Cloud

زیرساخت جهانی گوگل در حال حاضر دارای 24 مکان در سرتاسر جهان است که منابع پلتفرم ابری گوگل در آنها ارائه می شود.

مکان ها با یک منطقه شروع می شوند و در یک منطقه مناطق در دسترس هستند. این مناطق از یک نقطه شکست جدا می شوند. برخی از منابع مانند متعادل کننده بار  HTTP جهانی هستند و می توانند درخواست ها را از هر یک از مکان ها و مناطق Google Edge دریافت کنند.

و در نهایت منابع منطقه ای، از جمله نمونه های محاسباتی، تنها در یک منطقه خاص  در دسترس هستند.

چه نوع ابزارهایی از طریق Google Cloud Platform در دسترس هستند؟

خدمات Google Cloud Platform قوی هستند. یک راه برای پیمایش آنها این است که در نظر بگیرید کدام راه حل ها بر اساس نیازهای محاسباتی اولیه شما در دسترس هستند.

• IaaS فناوری اطلاعات را قادر می سازد تا ماشین های مجازی را بدون نیاز به سرمایه گذاری یا مدیریت این زیرساخت محاسباتی خود اجرا کند. اغلب زمانی که حجم کار موقتی، آزمایشی یا در معرض تغییرات غیرمنتظره است، IT راه‌حل IaaS را انتخاب می‌کند.

• PaaS مرحله بعدی است که بر اساس مدل IaaS ساخته شده است. مشتریان تمام مزایای IaaS را انتخاب می‌کنند، به علاوه زیرساخت‌های اساسی – مانند سیستم‌عامل‌ها و میان‌افزارها را دریافت می‌کنند. فروشنده آنها همه این عناصر را میزبانی و مدیریت می کند.

• SaaS یک مرحله دیگر پیش می رود – همه چیز از طریق وب در دسترس است: ارائه دهنده کل زیرساخت از جمله برنامه را میزبانی، مدیریت و ارائه می کند.

مطالب دیگر
درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.