آیا امکان ردیابی تلفن همراه بدون GPS وجود دارد؟

تصور اینکه یک شخص شما را در هرکجا که هستید تحت نظر داشته باشد، بسیار آزاردهنده است. از این رو، بد نیست با راه‌های ردیابی تلفن همراه بدون GPS آشنا شوید تا هر زمان که تمایل داشتید، موقعیت مکانی‌تان را مخفی کنید.

با پیشرفت تکنولوژی و امکان ایجاد ارتباطات لحظه‌ای بین مردم، راه‌های دسترسی افراد یا سازمان‌های دولتی و غیردولتی به یک شخص خاص بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. یکی از فناوری‌های پایه‌ای که در تمام تلفن‌های هوشمند یافت می‌شود، خدمات مکان‌یابی آنها است که از طریق آن مردم می‌توانند بسیاری از مشکلات زندگی خود را حل کنند.

سوال اینجاست که اگر شما نخواهید هیچکس مکانی که در آن قرار گرفته‌اید را بداند، آیا با غیرفعال‌سازی خدمات مکان‌یابی، امکان ردیابی تلفن همراه بدون GPS توسط شخصی دیگر وجود دارد؟ در این مطلب قصد داریم تا راه‌هایی که گوشی شما حتی بعد از خاموش شدن خدمات مکان‌یابی قابل ردیابی است را معرفی کرده و طریقه جلوگیری از آنها را نیز با شما درمیان بگذاریم.

با خاموش کردن خدمات مکان‌یابی گوشی هوشمند می‌توان گفت که شما گامی بزرگ را جهت جلوگیری از ردیابی شدن برمی‌دارید. اما اشخاصی که بخواهند موقعیت مکانی شما را تشخیص دهند، می‌توانند از طریق تکنولوژی‌های دیگر بکار رفته در گوشی، اقدام به پیدا کردن شما کنند. در زیر، ما چهار راهی که بدون GPS می‌توان تلفن شما را ردیابی کرد، معرفی می‌کنیم.

آیا امکان ردیابی تلفن همراه بدون GPS وجود دارد؟

۱- دکل‌های مخابراتی

بله! این دکل‌ها که در تمامی نقاط کشور قرار دارند اولین راه پیدا کردن موقعیت شما هستند. به این طریق که می‌توانند با شناسایی نزدیک‌ترین دکل مخابراتی که گوشی شما به آن متصل است و میزان تاخیر در دریافت و ارسال امواج، به راحتی موقعیت شما را پیدا کنند. این روش تا زمانی که تلفن همراه فرد روشن باشد عملکرد بسیار خوبی داشته و می‌تواند آدرس دقیق فرد را مشخص کند.

۲- شبکه‌های وای‌فای عمومی

یکی از شایع‌ترین فناوری‌هایی که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، شبکه‌های وای‌فای رایگان یا عمومی هستند. زمانی که شما به این نوع شبکه‌ها متصل می‌شوید، این شبکه‌ها با دریافت و ذخیره مک آدرس تلفن شما (MAC)، گزارشی از مکان‌هایی که رفته‌اید و از خدمات همان تامین‌کننده اینترنت استفاده کرده‌اید را تهیه کرده و به راحتی موقعیت شما را شناسایی می‌کنند.

۳- دکل‌های شبیه‌سازی شده

از این روش ردیابی معمولا توسط سازمان‌های دولتی به جهت مکان‌یابی یک دستگاه خاص استفاده می‌شود. این نوع دکل‌ها که شباهت زیادی با دکل‌های مخابراتی دارند، از قدرت ارسال و دریافت سیگنال بیشتری نسبت به دکل‌های عادی برخودار بوده و می‌توانند موقعیت دستگاه مورد نظر را با دقت بیشتری شناسایی کنند.

۴- بدافزارها یا نرم‌افزارهای جاسوسی

این روش که معمولا توسط هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا از طریق انتقال یک تروجان به سیستم فرد امکان‌پذیر بوده و در بیشتر مواقع، راه ورود این‌گونه ویروس‌ها از طریق ارسال و دریافت یک فایل به گوشی قربانی است. این روش ردیابی تلفن همراه بدون GPS معمولا به منظور ایجاد مزاحمت برای افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حال چگونه از ردیابی شدن جلوگیری کنیم؟ در زیر لیست کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از شناسایی انجام دهید را ما برای شما آماده کرده‌ایم:

۱- حداقل استفاده یا بطور کلی استفاده نکردن از شبکه‌های وای‌فای عمومی

۲- خاموش کردن سیستم مکان‌یابی تلفن همراه

۳- برنامه‌های موردنیاز خود را از فروشگاه‌های مطمئن مثل پلی‌استور دانلود کرده و تا حد امکان از سایت‌های شخص ثالث به جهت دانلود اپلیکیشن استفاده نکنید.

۴- به هر وب‌سایتی وارد نشده و روی هر لینکی کلیک نکنید. لینک‌ها می‌توانند یکی از شایع‌ترین راه‌ها به جهت به دام انداختن قربانی‌ها باشند که توسط هکرها کنترل می‌شوند.

۵- گوشی خود را روی حالت پرواز قرار داده تا تمامی امواج رادیویی ارسالی و دریافتی به آن غیرفعال شوند.

از طریق راه‌های بالا شما می‌توانید از ردیابی شدن جلوگیری کنید. امیدواریم که ارائه این مطلب توانسته باشد نگرانی و ابهامات کاربران را در مورد راه‌های ردیابی شدن از طریق تلفن همراه برطرف کرده باشد.

 

درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.