با آی او اس 16 نیازی به عبور از Captcha ندارید

با آی او اس 16 نیازی به عبور از Captcha ندارید

وقتی iOS 16 اواخر پاییز امسال منتشر شود، متوجه می شوید که مجبور نیستید با بسیاری از CAPTCHA های مزاحم روبرو شوید که از شما می خواهند یک قطعه پازل را بلغزانید یا بین تپه و کوه تمایز قائل شوید. دلیلش این است که اپل قابلیتی به نام تأیید خودکار برای آیفون‌ها و مک‌هایش معرفی می‌کند که به برخی از سایت‌ها اجازه می‌دهد بدون نیاز به انجام کاری  بدانند که شما یک ربات نیستید.

اپل برای توسعه این سیستم با دو شبکه اصلی تحویل محتوا، Fastly و Cloudflare همکاری کرده است. هنگامی که با iOS 16 و macOS Ventura راه‌اندازی می‌شود، سایت‌هایی که از یکی از این سرویس‌ها برای دفاع در برابر هرزنامه استفاده می‌کنند باید بتوانند از مزایای سیستم استفاده کنند و دیگر CAPTCHA را به شما نشان ندهند. اگر به تعداد سایت‌هایی که با شروع مشکلات Fastly یا Cloudflare از کار می‌افتند دقت کرده باشید، می‌دانید که این دو مجموعه میزبان بخش بزرگی از اینترنت هستند که ممکن است برای هر فعالیت مشکوکی از شما کپچا بخواهند تا ربات نبودن کاربر برای ادامه فعالیتش در اینترنت، به اثبات برسد.

با آی او اس 16 نیازی به عبور از Captcha ندارید

  ساختار اصلی که اپل آن را Private Access Tokens می نامد، به طور پیچیده ای سیستم خود را برای جایگزینی رمزهای عبور آماده می کند. در اینجا یک ایده بسیار ساده از نحوه عملکرد آن وجود دارد: دستگاه شما به عوامل مختلفی نگاه می کند تا تشخیص دهد که آیا شما یک انسان هستید یا خیر. وقتی به وب‌سایتی می‌روید که معمولاً از شما می‌خواهد یک CAPTCHA را پر کنید، آن سایت می‌تواند از تلفن یا رایانه شما بپرسد که آیا انسانی از آن استفاده می‌کند یا خیر. اگر دستگاه شما پاسخ مثبت دهد، به شما اجازه داده می شود.(تصویر بالا)

همانند بسیاری از فناوری‌های جدیدی که ارائه می‌شود، اپل نیز به حریم خصوصی کاربرانش پایبند است. این شرکت می گوید که در حالی که Apple ID شما به عنوان مدرکی برای اثبات اینکه شما یک شخص واقعی هستید استفاده می شود، تلفن یا رایانه شما و داده هایی مانند آدرس ایمیل یا شماره تلفن مرتبط با آن در این مکانیزم افشا نمی شود. تنها چیزی که سایت به دست می آورد این است که اساساً از اپل حمایت می کند و تائیدیه اپل در خصوص انسان بودن کاربرش را تائید می کند و دیگر از کاربر استعلام ربات یا انسان بودن را از طریق کپچا پیگیری نمی کند. 

گفتنیست گوگل نیز از دو سال پیش با همکاری fastly روی حذف کپچا از کروم کار می کند.

درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.