معرفی قوی ترین کارت گرافیک های گیمینگ در سال 2022

در ماه جاری میلادی، جدیدترین چیپست‌های گرافیکی شرکت انویدیا، سرانجام معرفی شد. ایسوس نیز که یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری انویدیا به شمار می‌رود، از مدل‌های سفارشی شده در زیرمجموعه‌های ROG Strix، TUF Gaming رونمایی کرد. در ادامه قصد داریم به معرفی قوی ترین کارت گرافیک های گیمینگ در سال 2022 بپردازیم.

معرفی قوی ترین کارت گرافیک های گیمینگ در سال 2022

کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090

کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090

اگر می‌خواهید با بهترین کارت گرافیک حال حاضر دنیا بازی کنید و وضوح فوق‌العاده بالا و یا نرخ تازه‌سازی بسیار سریع را تجربه نمایید و در کل در دنیای بازی‌های کامپیوتری سلطنت کنید، تنها کافیست کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090 را خریداری نمایید.

ایسوس به عنوان برترین برند گیمینگ در دنیا، از شاسی فلزی در تولید کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090 بهره گرفته است تا بدین ترتیب از افتادگی و یا تاب برداشتن PCB با توجه ضخامت نسل جدید، در دراز مدت، جلوگیری نماید. این کارت گرافیک ۳.۵ اسلات فضا اشغال می‌کند. در بک پلیت ۳۵۷ میلی‌متری پشت کارت، دریچه بزرگ عبور هوای گرم تعبیه گشته است. با توجه به اینکه با یک پردازنده گرافیکی فوق‌العاده قدرتمند طرف هستیم، ایسوس نیز با باز طراحی هیت‌سینک‌ها و ایجاد یک محفظه جدید، باعث شده ۳۰ درصد مساحت بیشتری جهت اتلاف گرما نسبت به نسل قبل بکار گرفته شود.

البته که این محفظه جهت انتقال هر چه بیشتر دما، مجهز به چهار لوله ۸ و ۶ میلی‌متری می‌باشد و بدین ترتیب جهت دفع هوای گرم از طریق پره‌های هیت‌سینک می‌تواند تا ۵ درجه سانتی‌گراد خنکی بیشتری نسبت به نسل پیش را به دنبال داشته باشد. ایسوس به همین اکتفا نکرده است و با بازطراحی فن‌های Axial-Tech که در این نسل از طراحی ضخیم‌تری به همراه ۷ تیغه بهره می‌برند تا ۲۳.۸ درصد جریان هوای بیشتر و نیز ۱۹.۳ درصد فشار هوای بیشتر را در پی دارد.

تامین قدرت این هیولای دنیای بازی‌های کامپیوتری از طریق یک سیستم برق ۱۴+۲ فاز که شامل ۷۰ آمپر است، انجام می‌شود. البته این برق‌رسانی در طی دو مرحله انجام می‌گیرد و در مجموع ۲۴+۴ فاز را در اختیار این کارت قرار می‌دهد. ایسوس درون برد کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090 از یک کنترلر دیجیتال استفاده کرده است تا با دقت بالاتری نیاز به نیروی برق را تشخیص دهد و تداخل سیگنال‌های ورودی را برای ارائه توان بهتر، متعادل سازی نماید. از این رو با استفاده از یک منبع تغذیه مناسب مانند ROG Thor 1200P2 که از پورت ۱۶ پین PCIe پشتیبانی می‌کند، می‌توان برق کامل این کارت گرافیک را تامین نمود.

کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090 از سیستم نورپردازی اختصاصی ایسوس یعنی AURA Sync پشتیبانی می‌کند. این کارت گرافیک مجهز به دو هدر نسل دو FanConnect است که به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق برنامه GPU Tweak III فن‌های کیس خود را کنترل نمایید. همچنین با استفاده از این قابلیت در صورتی که کارت گرافیک سیستم در حالت لود بالا قرار بگیرد، سرعت چرخش فن‌های کیس نیز افزایش می‌یابد تا دفع حرارت تولیدی کارت گرافیک در سریع‌‌ترین زمان ممکن انجام شود. البته ایسوس از یک سوئیچ دوگانه روی کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090 بهره گرفته است که به کاربر این امکان را می‌دهد بین دو حالت حداکثر عملکرد و سکون، یکی را برگزیند. بدین ترتیب به لطف وجود فناوری 0dB، کارت گرافیک در زمان لود پایین، چرخش فن‌ها را به جهت جلوگیری از تولید نویز صدا، متوقف می‌نماید.

در هنگام تولید کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4090 همانند گذشته، از فناوری Auto-Extreme استفاده می‌شود، بدین ترتیب دخالت انسانی را به حداقل می‌رساند و می‌توان انتظار طول عمر بیشتری در استفاده بلندمدت از آن داشت.

کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090

کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090

کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 با طراحی مقاوم و استاندارد نظامی و عملکرد فوق‌العاده، توسط ایسوس معرفی شده است. این کارت گرافیک کمی ضخیم‌تر از برادر بزرگ خود یعنی ROG Strix GeForce RTX 4090 می‌باشد و نیاز به ۳.۶۵ اسلات فضا دارد. کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 با طول ۳۴۸ میلی‌متری در کنار عملکرد عالی و خنک‌کنندگی مناسب و مدیریت انرژی بهینه، سازگاری بالایی نیز با کیس‌های گیمینگ امروزی دارد.

ایسوس در کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 از یک روکش یکپارچه با عنوان die-cast بهره گرفته است تا مستقیما به بک پلیت آلومینیومی پشت کارت متصل شود و ساختار کلی آن را تقویت نماید. بدین ترتیب از افتادگی PCB در درازمدت جلوگیری می‌کند و نیز اجازه عبور جریان هوای بیشتری را می‌دهد تا کارت در دمای پایین‌تری کار کند و طول عمر قطعات به کار رفته درون کارت نیز افزایش می‌یابد. کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 مانند سایر تولیدات ایسوس از قابلیت Aura Sync پشتیبانی می‌کند. روی کارت لوگو تاف و یک نوار زیر آن قابلیت شخصی‌سازی نورپردازی بوسیله نرم‌افزار Armoury Crate دارد.

همراه این غول جدید دنیای گیمینگ، یک بند مزین به لوگو ایسوس قرار دارد که در مدیریت کابل‌ها کمک شایانی به کاربر می‌کند. کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 همانند برادر بزرگ‌تر خود، روی بک پلیت پشتی، یک دریچه بزرگ خروجی هوا دارد که با وجود فناوری Axial، جریان ورودی توسط فن‌ها از پشت کارت خارج می‌گردد. ایسوس با تعبیه این دریچه توانسته ۲۰ درصد جریان هوای بیشتری نسبت به نسل قبل یعنی کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 3090 Ti فراهم نماید.

ایسوس در طراحی کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 نیز از یک محفظه جدید برای انتقال حرارت استفاده کرده است. ایسوس این محفظه را با بکارگیری پنج لوله ۸ میلی‌متری و سه لوله ۶ میلی‌متری، ۳۵ درصد مساحت بیشتری جهت اتلاف گرما نسبت به نسل قبل یعنی کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 3090 بکار برده است. این به خودی خود جهش بزرگی در خنک‌سازی چیپست هیولای انویدیا که در قلب این کارت قرار گرفته را در پی داشته است. این کارت گرافیک مجهز به کلید فیزیکی بایوس دوگانه می‌باشد و با استفاده از این کلید، کاربر امکان تغییر بین حالت‌های حداکثر عملکرد و یا سکون (بی‌صدا) را دارد. البته با نصب نسخه جدید نرم‌افزار GPU Tweak III، کاربر می‌تواند تنظیمات تمام بخش‌های کارت گرافیک را به آسانی تغییر دهد.

برای تامین انرژی لازم کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 از یک کانکتور ۱۶ پین با استاندارد PCIe 5.0 استفاده شده است که با وجود خازن‌های با کیفیت ۲۰K به کار رفته توسط ایسوس، در مجموع جریانی به اندازه ۱۰+۴ فاز به این کارت داده می‌شود.

در هنگام تولید کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4090 همانند سایر تولیدات ایسوس از فناوری Auto-Extreme استفاده شده است، بدین ترتیب دخالت انسانی به حداقل رسیده و می‌توان انتظار طول عمر بیشتری در استفاده بلندمدت را از آن داشت.

ایسوس به عنوان برترین برند گیمینگ در دنیا با معرفی این محصولات بار دیگر تحولی عظیم در بازار گیمینگ ایجاد کرد. و باید منتظر بود تا این برند باقی برادران این سری را نیز معرفی کند.

درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.