هارد 30 ترابایتی سیگیت چه زمانی به بازار می آید؟

مدت‌های زیادی است که شرکت سیگیت درباره نسل دوم پلتفرم هارددیسک‌های خود که در آنها از فناوری ضبط مغناطیسی به کمک گرما (به اختصار HAMR) برای ذخیره‌سازی داده استفاده شده و ظرفیت‌هایی بالاتر از 30 ترابایت صحبت می‌کند اما هیچ تاریخ دقیقی از زمان عرضه آنها به بازار مشخص نکرده بود. اما در هفته‌ای که گذشت، دیوید موزلی، مدیر اجرایی سیگیت تاریخ ورود این هارددیسک‌ها را مشخص کرد.

هارد 30 ترابایتی سیگیت چه زمانی به بازار می آید؟

نسل دوم پلتفرم HAMR اهمیت بسیار زیادی برای این شرکت دارد چرا که امکان افزایش ظرفیت محصولات ذخیره‌سازی این شرکت را تا 50 ترابایت و حتی بیشتر هم امکان پذیر می‌کند.

چند سالی هست که محصولات ساخته شده با استفاده از نسل اول پلتفرم HAMR به صورت اختصاصی در اختیار بعضی از مشتریان خاص قرار دارند و کاربران عادی امکان سفارش آنها را نداشته‌اند. اما خوشبختانه امکان تهیه هارددیسک‌های نسل دوم HAMR برای عموم مشتریان و سازمان‌ها فراهم می‌شود.

البته عرضه عمومی این محصولات به معنای عرضه اولیه گسترده نیست. به عبارت دیگر ممکن است این شرکت در ابتدا هارددیسک‌ها را در اختیار مراکز داده بسیار بزرگ قرار دهد و بعد از تامین نیاز آنها، رفته رفته امکان خرید برای عموم مشتریان فراهم شود.

سیگیت برای ساخت هارددیسک‌ها با استفاده از پلتفرم جدید خود مجبور به تغییر همه چیز شده است، از لایه مغناطیسی و هدهای خواندن و نوشتن گرفته تا کنترل کننده مرکزی و تعدادی دیگر از قطعات کلیدی. از این رو تولید محصولات جدید روند کندتری داشته و احتمالا شاهد قیمت‌های بالا برای آنها هم باشیم.

یکی از جنبه‌های منفی هارددیسک‌های با ظرفیت بالاتر از 30 ترابایت که تنها یک کنترل کننده مرکزی دارند، عملکرد IOPS در هر ترابایت است. IOPS مخفف واژه‌های Input Output Operation Per Second است و به معنی بیشتر تعداد عمل خواندن و نوشتن در دستگاه‌های ذخیره‌سازی است. با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی هارددیسک، شاهد افت IOPS هستیم که این مساله روی پاسخگویی سیستم و نهایتا کیفیت خدمات تاثیر منفی می‌گذارد. در مراکز بزرگ ذخیره‌سازی داده این مشکل را به راحتی حل می‌کنند اما مراکز معمولی ذخیره‌سازی داده یا سازمان‌هایی که از فناوری NAS استفاده می‌کنند، در صورت استفاده از هارددیسک‌های با ظرفیت بالا با مشکل جدی مواجه خواهند شد. بهتر است این گونه مراکز منتظر عرضه هارددیسک‌های باشند که دو کنترل کننده مرکزی در آنها تعبیه می‌شود.

استفاده از هارددیسک‌های با ظرفیت بالا برای کاربران عادی هم بسیار جذاب جلوه می‌کند اما مساله‌ای بسیار مهم را نباید فراموش کرد: در صورت بروز نقص در هارددیسک احتمال از دست رفتن تمام داده‌ها وجود خواهد داشت! شما که دوست ندارید 30 ترابایت داده (و یا حتی بیشتر، را یک جا از دست بدهید! شاید گزینه بهتر نگهداری جداگانه داده‌ها در چند هارددیسک با ظرفیت کمتر باشد.

درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.