قیمت احتمالی آیفون 15 مشخص شد

اپل ظاهرا قرار است سال آینده در سری آیفون 15 خود از تراشه ۳ نانومتری A17 استفاده کند و به نظر می‌رسد هزینه ساخت این تراشه بسیار بالا خواهد بود. به این ترتیب انتظار داریم قیمت آیفون 15 نیز بالاتر از انتظار باشد.

قیمت احتمالی آیفون 15 مشخص شد

ما در حال وارد شدن به عصر تراشه‌های ۳ نانومتری برای گوشی‌های هوشمند هستیم و اپل یکی از اولین شرکت‌هایی خواهد بود که از این تراشه‌های روی آیفون‌های خود استفاده خواهد کزد. این شرکت ظاهرا قصد دارد از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC در تولید تراشه A17 بایونیک آیفون ۱۵ استفاده کند.

همانطور که در جریان هستید شرکت‌های TSMC و سامسونگ اخیرا شروع به بهره‌برداری از لیتوگرافی ۳ نانومتری خود کرده‌اند و انتظار می‌رود در سال آینده شاهد استفاده از این فناوری در گوشی‌های هوشمند باشیم. با این‌حال، ویفرهای ۳ نانومتری قیمت بسیار بالایی دارند و هزینه ساخت آن‌ها دو برابر ویفرهای ۷ نانومتری است.

بنابراین، به نظر می‌رسد که تراشه‌های ۳ نانومتری با وجود اینکه عملکرد بهتر و مصرف انرژی پایین‌تری خواهند داشت اما بسیار گران خواهند بود و این موضوع می‌تواند روی قیمت نهایی آیفون ۱۵ تاثیر بگذارد.

شرکت TSMC در حال حاضر، بزرگترین تولیدکننده تراشه موبایلی در دنیاست و از فناوری‌های پیشرفته‌ای در ساخت تراشه‌ها استفاده می‌کند‌. همان‌طور که می دانید هر چه لیتوگرافی ساخت تراشه عدد کوچکتری باشد تعداد ترانزیستورهای مورداستفاده در داخل آن بیشتر خواهد بود و این به معنای عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر است.

برای مثال، تراشه ۷ نانومتری A13 بایونیک اپل که در سال ۲۰۱۹ ارائه شد دارای ۸.۵ میلیارد ترانزیستور در داخل خود بود، اما حالا تعداد این ترانزیستورها در تراشه A16 بایونیک به بیش از ۱۶ میلیارد ترانزیستور رسیده است.

هر دو شرکت سامسونگ و TSMC قصد دارند در سال ۲۰۲۵ تراشه‌های ۲ نانومتری تولید کنند و احتمالا در سال ۲۰۳۰ نیز به سراغ تراشه‌های یک نانومتری خواهند رفت. البته این فناوری‌ها علیرغم مزیت‌های بی‌شمارشان، هزینه‌های بالایی نیز خواهند داشت به‌طوری‌که TSMC قیمت ویفرهای ۳ نانومتری خود را ۲۰ هزتر دلار اعلام کرده است. این در حالیست که فیمت‌های ویفرهای ۵ و ۷ نانومتری این شرکت به‌ترتیب ۱۶ هزار و ۱۰ هزار دلار به ازای هر ویفر بود.

در هر حال، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت آیفون ۱۵ اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و باید ببینیم که اپل چگونه این موضوع را مدیریت خواهد کرد.

منبع
دسته بندی سرگرمی:
گوگل استارتاپ ساخت آواتار Alter را خریداری کرد
لیست بهترین و ارزان ترین گوشی های گیمینگ
دسته بندی تکنولوژی:
صندلی پوشیدنی برای نشستن در هر زاویه ای
رشد ۱۱ درصدی درآمد کمپانی مایکروسافت
دسته بندی آموزشی:
افزایش سرعت ویندوز با ۴ ترفند
نحوه اسکن سریع متن در آیفون و آیپد
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ:
آموزش استفاده از Add Yours در استوری اینستاگرام
نحوه پخش زنده (لایو استریم) در اینستاگرام در نسخه دسکتاپ
درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.