انویدیا کارت‌ های گرافیک RTX 40 لپ تاپ را معرفی کرد

انویدیا سرانجام کارت‌های گرافیک سری RTX 40‌ را برای لپ تاپ های گیمینگ معرفی کرد. این کارت‌ها با بهبود قابل توجه به زودی به لپ تاپ‌های گیمینگ خواهند آمد.

انویدیا تاکنون تنها سه عضو از سری کارت‌های گرافیک RTX 40 را برای دسکتاپ معرفی کرده است. با این‌حال در CES 2023 این شرکت از سری RTX 40 لپ تاپ شامل ۵ عضو مختلف رونمایی کرد. این کارت‌های گرافیک از فناوری نسل پنجم Max-Q، حافظه GDDR6 با ولتاژ پایین، کنترلر حافظه سه‌سرعته و فناوری‌های هوش مصنوعی مثل DLSS 3 بهره می‌برند.

انویدیا کارت‌ های گرافیک RTX 40 لپ تاپ را معرفی کرد

بهترین کارت گرافیک لپ تاپی انویدیا از تراشه گرافیکی AD103 با ۹۷۲۸ هسته کودا استفاده می کند که شباهت زیادی به RTX 4080 دسکتاپ دارد. این مدل درست مثل RTX 3080 Ti نسل پیش دارای توان مصرفی حداکثر ۱۵۰ وات خواهد بود. با این‌حال سازندگان می‌توانند توان مصرفی آن را تا ۸۰ وات نیز پایین بیاورند. این مدل دارای ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با پهنای باند ۲۵۶ بیتی و قدرت ۳۸.۹ ترافلاپس است. به این ترتیب عملکرد این کارت در سطح RTX 4070 Ti دسکتاپ بوده و نباید آن را با RTX 4090 دسکتاپ مقایسه کنید.

کارت گرافیک RTX 4080 لپ تاپ هم از AD104 با ۷۴۲۴ هسته کودا و ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6 اما با باس ۱۹۲ بیتی استفاده می‌کند. این مدل نیز با توان مصرفی ۶۰ تا ۱۵۰ وات قابل استفاده خواهد بود و فرکانس آن نیز بین ۱۳۵۰ تا ۲۲۸۰ مگاهرتز متغیر است.

RTX 40 برای لپ تاپ‌ های میان‌ رده و اقتصادی

سومین کارت گرافیک قدرتمند انویدیا برای لپ تاپ‌ها RTX 4070 خواهد بود. این مدل از پردازشگر AD106 با ۴۶۰۸ هسته کودا با فرکانس ۲.۱۷۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند و توان مصرفی بین ۳۵ تا ۱۱۵ وات خواهد داشت. این مدل ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 داشته و عملکرد بسیار خوبی برای وضوح 1440p دارد.

کارت‌های RTX 4060 و RTX 4050 نیز دارای توان مصرفی بین ۳۵ تا ۱۱۵ وات هستند. با این‌حال تعداد هسته‌های کودا آن‌ها به ترتیب ۳۰۷۲ و ۲۵۶۰ و حافظه VRAM به ترتیب ۸ و ۶ گیگابایت از نوع GDDR6 خواهد بود. در نتیجه درست مانند نسل پیش، به‌جز مدل کارت گرافیک، باید به توان مصرفی آن نیز در لپ تاپ‌های مختلف توجه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی، میان‌رده یا پرچم‌دار را دارید، چند ماه دیگر تا عرضه مدل‌های با RTX 40 لپ تاپ منتظر بمانید.

درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.