اینتل پردازنده‌ های کم‌ مصرف ۳۵ و ۶۵ واتی نسل ۱۳ سری T را معرفی کرد

اینتل به تازگی از جدیدترین نسخه های کم مصرف پردازنده های نسل 13 خود تحت سری T رونمایی کرده است. این پردازنده‌ها به‌زودی روانه بازار خواهند شد.

پردازنده‌های دسکتاپی نسل ۱۳ اینتل از سریع‌ترین پردازنده‌های دنیا هستند. می‌توان گفت Core i9-13900K سریع‌ترین پردازنده برای گیمینگ و بسیاری کاربری‌های دیگر محسوب می‌شود. با این‌حال پردازنده‌های این سری مصرف انرژی بسیار بالایی داشته و در نتیجه خنک کردن آن‌ها نیز دشوار است. اینتل به همین خاطر از نسخه‌های کم‌مصرف این پردازنده‌ها با توان ۳۵ و ۶۵ واتی شامل نسل 13 سری T رونمایی کرده است.

اینتل در نمایشگاه CES 2023 در کنار پردازنده‌های لپ‌تاپ سری ۱۳، از نسخه کم‌مصرف دسکتاپ نیز رونمایی کرد.

اینتل پردازنده‌ های کم‌ مصرف ۳۵ و ۶۵ واتی نسل ۱۳ سری T

این پردازنده‌ها بدون پسوند K و در نتیجه بدون قابلیت اورکلاک تنها ۶۵ وات مصرف دارند. این درحالیست که سری K‌ و KF با مصرف ۱۲۵ واتی تقریباً دوبرابر مصرف انرژی داشتند. اینتل سری Core i9 را در دو نسخه 13900F و 13900 و سری Core i7 را نیز در دو نسخه 13700 و 13700F رونمایی کرده است. علاوه بر این شاهد معرفی Core i5-13600/13500/13400/F و همچنین Core i3-13100/F نیز بودیم. مانند همیشه، حرف F به نبود پردازنده گرافیکی داخلی اشاره دارد.

قوی‌ترین این سری یعنی Core i9-13900/F دارای ۲۴ هسته و ۳۲ رشته پردازشی است. این پردازنده ۸ هسته P و ۱۶ هسته کم‌مصرف E به همراه ۳۶ مگابایت حافظه L3 و ۳۲ مگابایت حافظه L2 کش دارد. این هسته‌ها فرکانس پایه ۱.۵ تا ۲.۰ گیگاهرتز و فرکانس نهایی ۴.۲ و ۵.۶ گیگاهرتز دارند. این درحالیست که نسخه‌های پرمصرف سری K می‌توانند فرکانس خود را تا ۵.۸ گیگاهرتز نیز بالا ببرند. این پردازنده‌ها از ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم DDR4/DDR5 پشتیبانی کرده و می‌توانند در صورت نیاز توان دریافتی خود را برای مدت کوتاهی به ۲۱۹ وات نیز برسانند.

اینتل می‌گوید Core i9-13900 حدود ۱۱ درصد در آزمون‌های تک‌هسته‌ای و ۳۴ درصد در آزمون‌های چندهسته‌ای بهتر از Core i9-12900 عمل می‌کند.

قیمت Core i9-13900 و Core i9-13900F به ترتیب ۵۵۰ و ۵۲۵ دلار اعلام شده است. قیمت و مشخصات سایر اعضای ۶۵ واتی نسل ۱۳ را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

پردازنده‌های ۳۵ واتی نسل ۱۳ سری T

اگر توان مصرفی ۶۵ واتی کماکان برای شما بالاست، اینتل سری T پردازنده‌های نسل ۱۳ خود را با مصرف انرژی حتی پایین‌تر ۳۵ واتی رونمایی کرده است. این پردازنده‌ها با همان تعداد هسته، ظرفیت کش و حتی قیمت یکسان عرضه می‌شوند؛ با این‌حال تنها تفاوت، سرعت کلاک هسته‌ها و مصرف انرژی است.

به‌طور مثال در Core i9-13900T فرکانس هسته‌های E از ۰.۸ تا ۳.۹ گیگاهرتز و هسته‌های P از ۱.۱ تا ۵.۳ گیگاهرتز متغیر است. این پردازنده در پرمصرف‌ترین حالت خود نیز تنها ۱۰۶ وات انرژی مصرف می‌کند.

درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.