بلاگ کمک رسانی جدیدترین مطالب روز | دیجیتال مارکتینگ | آموزشی | تکنولوژی

پس از گذشت دهه‌ها از آنکه شغل‌های کارگری به‌وسیله‌ی ماشین‌های صنعتی تصاحب شده‌اند، چت‌بات‌های پیشرفته در حال حاضر در حال نفوذ و تصاحب شغل‌هایی هستند که کارمندان پشت میزنشین آن‌ها را انجام می‌دادند. ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، پیشرفت قابل توجهی در ساخت زبان شبیه به انسان و درک مفهوم داشته‌اند، به حدی که در برخی وظایف از انسان‌ها جلو زده‌اند. براساس گزارش بانک گلدمن ساکس، این موضوع می‌تواند منجر به از بین رفتن حدود ۳۰۰ میلیون شغل در سطح جهان شود. بسیاری اعتقاد دارند طولی نخواهد کشید که ChatGPT جای بازاریاب تلفنی، معلمان و اساتید و تریدرها را خواهد گرفت.

چگونه ChatGPT جای بازاریاب تلفنی، معلم و تریدرها را می‌گیرد

چندین مقاله به بررسی ابن موضوع پرداخته‌اند که کدام بخش‌ها با بزرگ‌ترین تزلزل روبرو خواهند شد (جدول را ببینید).

بلاگ کمک رسانی جدیدترین مطالب روز | دیجیتال مارکتینگ | آموزشی | تکنولوژی

یک مطالعه اخیرا توسط OpenAI، سازنده ChatGPT، به بررسی قابلیت اتوماسیون در ۱۰۱۶ شغل پرداخته است. انسان‌ها و هوش مصنوعی به‌صورت جداگانه امتیازدهی شده‌اند که چه‌قدر نرم‌افزاری که توسط مدل‌های زبان بزرگ (LLMs) ایجاد شده‌اند و آموزش دیده‌اند تا کارکردهای خاصی را انجام دهند، قادر به انجام ۱۹۰۰۰ وظیفه در شغل‌ها باشند.

اگر مدل‌های هوش مصنوعی مثل GPT-4 قابلیت کاهش زمان لازم برای انجام وظیفه را حداقل به اندازه‌ی نصف داشته باشد و کیفیت کار نیز کاهش نیابد، وظیفه مورد نظر برای جایگزینی با هوش مصنوعی مناسب تلقی می‌شود (امتیاز یک به معنی این است که کل شغل را می‌توان به نصف زمان انجام داد). برای وظایف دیگر، نویسندگان فرضیاتی در نظر گرفته‌اند که می‌تواند ابزار نرم‌افزاری اضافی به مدل افزوده شود، مانند ابزارهای کامپیوتری که می‌توانند به‌طور خودکار داده‌های جدید را از اینترنت استخراج کنند. آن‌ها متوجه شدند که ۸۰ درصد از آمریکایی‌ها می‌توانند حداقل ۱۰ درصد از وظایف کاری خود را با استفاده از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی انجام دهند. این آمار برای ۱۹ درصد از کارگران به ۵۰ درصد وظایف رسیده است.

هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند به‌راحتی جایگزین یک بازاریاب یا معلم شود

بیشترین خطر را صنایعی احساس می‌کنند که به مهارت های برنامه نویسی و نوشتاری وابستگی دارند. این با یک مطالعه دیگر که ماه گذشته توسط دانشمندان در آمریکا منتشر شد، همخوانی دارد. آنها دریافتند که صنایعی که بیشتر در معرض خطر تزلزل هستند، خدمات حقوقی و برخی حوزه‌های صنعت‌های مالی و بیمه هستند. آن‌ها به فروشندگان و بازاریاب تلفنی به عنوان شغلی که بیشترین احتمال دارد از کار بیفتد، اشاره کردند. معلمان، به ویژه آنهایی که به زبان، ادبیات و تاریخ مربوط هستند، در لیست بعدی قرار دارند. آنچه در هر دو مطالعه چشمگیر است، این است که بر خلاف پیشرفت‌های گذشته در یادگیری ماشین، شغل‌های ماهرانه و با درآمد بالا بیشتر در معرض خطر هستند. به این ترتیب ChatGPT می‌تواند جایگزین بازاریاب تلفنی و اساتید شود اگر آن‌ها خودشان را با شرایط وفق ندهند.

بلاگ کمک رسانی جدیدترین مطالب روز | دیجیتال مارکتینگ | آموزشی | تکنولوژی

تصویر بالا توسط هوش مصنوعی DALL-E تولید شده است

در حال حاضر تریدرها در بازارهای مالی با استفاده از اطلاعات و نمودارهای موجود، به تحلیل وضعیت و خرید یا فروش اقدام می‌کنند. همه این‌کارها را هوش مصنوعی می‌تواند سریع‌تر و دقیق‌تر انجام دهد. به همین خاطر GPT می‌تواند حتی جایگزین تریدرها شود.

از این تغییرات نباید ترسید. این تغییرات می‌تواند کارگران را از وظایف خسته کننده آزاد کند و به بهبود بهره‌وری نیروی کاری که برای بازارهای کاری پیچیده در اقتصادهای پیشرفته بسیار حیاتی است، کمک کند. یک مطالعه از شرکت گلدمن ساکس که در ۱۶ فروردین‌ماه منتشر شد، نشان می دهد که هوش مصنوعی تولیدی می‌تواند در دهه بعدی به رشد جهانی GDP به میزان ۷ درصد کمک کند.

اما مطالعاتی مانند این ممکن است پتانسیل خودکارسازی را بیش از حد بالا بگیرند. کارشناسان مسئول برای بررسی همپوشانی بین ماشین‌های یادگیری زبان طبیعی و قابلیت‌های انسان ممکن است برخی از مهارت‌های ضمنی موجود در حرفه‌هایی راکه کمتر درباره آن‌ها اطلاعات دارند حذف کنند. صفات انسانی ضروری برای برخی شغل‌ها مانند همدردی و کاریزما نادیده گرفته خواهد شد.

بلاگ کمک رسانی جدیدترین مطالب روز | دیجیتال مارکتینگ | آموزشی | تکنولوژی

همچنین همه وظایف قابل انجام توسط هوش مصنوعی نباید انجام شوند. به‌طور مثال دانشگاه وندربیلت در تنسی برای استفاده از ChatGPT برای نوشتن یک ایمیل تسلیت به دانشجویان پس از یک تیراندازی در دانشگاه در آمریکا، مجبور به پوزش شد.

بسیاری از کسب و کارها ممکن است همچنین برای سازگاری با نوآوری‌های هوش مصنوعی، به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات دسترسی لازم را نداشته باشند یا حتی ممکن است اصولا تمایل کافی را نداشته باشند.  کسانی که خود را درگیر فناوری‌های هوش مصنوعی کنند، با مسائل عملی و قانونی این تکنولوژی مواجه خواهند شد.

وقتی چت‌بات‌ها نمی‌دانند چه بگویند، اغلب دروغ می‌گویند (اگرچه انسان‌ها هم ممکن است دروغ بگویند). خروجی خلاقانه‌ای که آن‌ها ایجاد می‌کنند بر اساس ترکیبی از داده‌های استخراج شده از اینترنت است، که باعث بروز مسائل دشواری در مورد دقت، حریم خصوصی و مالکیت فکری می‌شود. برای همه هوش مصنوعی‌هایی که در مکالمات خوب عمل می‌کنند، در دنیای واقعی هنوز هم نیاز به افرادی به عنوان بررسی کننده و تایید کننده آن‌ها وجود دارد. این حتی ممکن است باعث ایجاد شغل‌های جدید نیز شود.

منبع©

Source©

دسته بندی سرگرمی:

گوگل استارتاپ ساخت آواتار Alter را خریداری کرد
لیست بهترین و ارزان ترین گوشی های گیمینگ
دسته بندی تکنولوژی:
صندلی پوشیدنی برای نشستن در هر زاویه ای
رشد ۱۱ درصدی درآمد کمپانی مایکروسافت
قابلیت قفل به حالت Incognito گوگل کروم اضافه شد
دسته بندی آموزشی:
افزایش سرعت ویندوز با ۴ ترفند
نحوه اسکن سریع متن در آیفون و آیپد
دسته بندی دیجیتال مارکتینگ:
آموزش استفاده از Add Yours در استوری اینستاگرام
نحوه پخش زنده (لایو استریم) در اینستاگرام در نسخه دسکتاپ
درباره ی نویسنده

مدیر

مدیر محتوا سایت کمک رسانی شبکه اطلاع رسانی کسب و کارها

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.